Produktsjefen som har tatt på seg de bærekraftsbrillene

Publisert av Stine Elkaer, 24.jan.2023

Den nordiske produktsjefen Pär Ottosson har vært en del av Wellspect i mer enn 20 år. Etter hvert som årene har gått, har bærekraft blitt en større del av hans privatliv, men absolutt også på jobben, og det gleder produktsjefen å se at selskapet utvikler seg på dette punktet.

otto

En gang sto han med produktene i hendene, sammen med pasientene som trengte hjelp og støtte til toalettbesøkene. Nå sitter han omgitt av kateterprøver på kontoret i Mölndal som produktsjef og passer på det nordiske markedet, for å følge produktlinjen og det visuelle uttrykket for alle Wellspect produkter.

Den 54 år gamle sykepleieren Pär Ottosson har vært en del av Wellspect i mer enn 20 år – først som selger, så terapispesialist, som Navina spesialist og siden 2018 som produktsjef for Norden.

-    Som produktsjef er jeg ansvarlig for både urologi og enterologi. Jeg sørger for at budskapet og den visuelle identiteten til produktene er riktig og lik i hele Norden, når det gjelder kampanjer, markedsføringsmateriell og mye mer. Og så har jeg kontakt med hele det nordiske teamet – spesielt salgsorganisasjonene, forklarer Pär, som på kontoret alltid omtales som "Otto".

Og selv om Otto noen ganger savner den direkte kontakten med brukere og kunder som han hadde tidligere som sykepleier og som selger, synes han jobben som produktsjef er spennende og utfordrende. Han liker å ha muligheten til å være med selgerne på møter, så han vet hva som skjer "ute i praksis".

 Kundekontakt er en veldig viktig del av arbeidet mitt. Jeg trenger den direkte kontakten med kundene for å vite hvilke utfordringer og spørsmål de møter. Jeg prøver også å være oppdatert på hva som skjer med helsepersonell og pasienter. Jeg kan tilpasse meg bedre i arbeidet når jeg vet hvordan samtalen går der ute.

Ansvarlig for bærekraft

Som produktsjef er Pär Ottosson også bærekraftsjefen for Norden. Det ansvaret føles ganske naturlig for den 54 år gamle svensken.

Det har blitt mer og mer viktig for meg og det har fått en større rolle i livet mitt, etter hvert som årene går. Jeg tenker på bærekraft på mange måter i livet mitt – både hjemme og her hos Wellspect. Spesielt akkurat nå, når prisen på strøm ser slik ut.

-    Gjenvinning er også en del av hverdagen for de fleste her i Norden. Jeg tror matsvinn er spesielt viktig. Når du handler mat og lager mat, må du bruke alt, slik at du ikke kaster halvparten. Du bør tenke deg om to ganger på hele matprosessen, det er noe jeg tenker mye på selv.

Samtidig er Otto veldig glad for muligheten til å kjøre firmabil, som går på strøm, slik at han kan velge den miljøvennlige veien, på vei til kontoret i Mölndal. Bærekraft på jobben er like viktig. I Ottos tanker vil fremtiden i farmasøytisk industri være med alle øyne rettet mot bærekraft, og han er glad og stolt over at Wellspect marsjerer i front.

Jeg synes det er veldig viktig at vår industri har fokus på miljø, med tanke på at vi jobber med produkter som i dag er avhengige av fossile materialer. Vi har et ansvar for å prøve å finne materiale til produktene våre som er mest mulig bærekraftig og som påvirker miljøet minst mulig, sier Otto og fortsetter:

Svanemerket dekorerer nå LoFric eskene

Produktsjefen har virkelig lagt merke til hvordan fokus på en grønnere farmasøytisk industri har vokst mye de siste 10-15 årene, og derfor er han stolt over at Svanemerket har dekorert eskene til LoFric katetre siden april.

Vi skal være stolte over at katetrene våre har fått Svanemerket. Vi har det første hydrofile katetret som har fått Svanemerket, og det at vi i Wellspect oppfyller disse tøffe kriteriene, viser også at vi jobber med miljø og bærekraft i riktig retning.

Han synes det er spennende når produktene optimaliseres eller når nye produkter kommer på markedet, spesielt å se hvordan produktene blir mottatt av både helsepersonell og sluttbrukere. Og det er fordi Otto selv tror så mye på produktene til Wellspect.

Derfor har jeg vært i dette selskapet i 20 år. Det er fordi jeg virkelig tror at produktene våre er de beste og at vi har produkter for fremtiden. Jeg ville aldri kunne jobbe med et produkt jeg ikke trodde på selv. Det ville ikke gå, slår han fast.

Les mer om Wellspect og vårt arbeid med miljø og bærekraft